Soms wordt je overvallen door angst en twijfels en voel je je weer onzeker. Het ging zo goed met je en ineens zegt iemand iets wat bij jou een gevoelige snaar raakt. Je ligt ervan wakker en voor je het weet voel je je onzeker en denk je ‘Doe ik het wel goed???’ Je dacht misschien dat je er niet meer gevoelig voor was en toch … Waarom steekt de angst weer op?

Lees in dit artikel hoe je met een eenvoudige oefening je angst de baas wordt.

Angst betekent gewoonweg minder liefde

Angst is menselijk en hoort bij het duale leven. Het is de andere kant van de liefdesmedaille en zonder angst kunnen wij nu eenmaal geen liefde ervaren. Je ertegen verzetten heeft dus geen zin.

Belangrijk is om er op een gezonde manier mee om te gaan en te leren wat het je te zeggen heeft. Angst betekent letterlijk minder liefde, het is een gradatie van het liefdesspectrum. Zoals koud minder warm is, geeft angst aan dat je minder liefdevol bent.

Je liefde voor jezelf is (nog) niet volledig

De angst voel je dus niet zomaar. Het wegwuiven is nooit de oplossing omdat je daarmee jezelf ontkent. Toch doen wij dit heel makkelijk. Wij doen ons sterk voor alsof het ons niet deert, maar dat is geen echte sterkte.

Jij bent een en al liefde, 100%. Angst laat je alleen maar zien waar je nog niet 100% liefdevol naar jezelf bent (en daarmee ook niet naar anderen). Het is een signaal! Wanner je je angst als een signaal gaat zien, ga je het gezond gebruiken en begin je met jezelf te helen.

De sleutel is om tegen je angst te zeggen ´Jij mag er helemaal zijn en ik ga goed voor je zorgen´.

Dat betekent dus dat je fouten mag maken. Dat het helemaal niet erg is als de dingen niet lopen zoals je in gedachten had. Wanneer je jezelf helemaal accepteert en volledig liefdevol bent, mogen de dingen ´verkeerd´ gaan. Dan is alles goed zoals het is. Dan geef je jezelf de ruimte om er volledig te zijn. Wat een bevrijding!

De volgende ademhalingsoefening is eenvoudig en tegelijkertijd effectief. Het kost je maar 10 – 15 minuten van je tijd en je kunt het elke keer gebruiken wanneer angst of emotie opspeelt.

De sleutel is om tegen je angst te zeggen ´Jij mag er helemaal zijn en ik ga goed voor je zorgen´.

Oefening: Je angst omarmen

Ga comfortabel en rechtop zitten. Maak contact met je angst en voel het volledig in je lijf. Let op waar je het duidelijk voelt. Is dat in je maag, je keel of misschien in je hoofd? Maak het groter, voel het volledig en laat het er helemaal zijn. En terwijl je je angst helemaal doorvoelt, adem je tegelijkertijd 1 tel diep in en 1 tel diep uit. Je blijft zo ademhalen totdat je merkt dat je angstgevoel is verdwenen en je weer rustiger wordt. Wanneer je dat voelt, ben je klaar. Zo eenvoudig is het.

Wat je met deze oefening doet is voorkomen dat angst zich opslaat in je lichaam (waardoor je lichamelijke klachten kunt krijgen) door de actieve ademhaling. Je hebt het omarmt en daarmee een deel van jezelf niet ontkent waardoor je er geen last van krijgt.

Naast deze oefening kun je jezelf ook nog de volgende vragen stellen:

  • Waar hou ik aan vast? Dit kan ook een overtuiging zijn.
  • Aan welke (strenge) eisen moet ik van mijzelf voldoen?
  • Waar mag ik geen fouten maken?
  • Wat is het ergste wat mij zou kunnen overkomen. En is dat werkelijk zo erg?

Zorg bij het beantwoorden van deze vragen dat je neutraal en liefdevol naar jezelf blijft kijken zonder jezelf te veroordelen. Het gaat om het verkrijgen van inzicht in jezelf.

***********

>> Doe deze oefening telkens wanneer een emotie of angst je overmeesterd!