Een van de krachtigste oefeningen om spiritueel te groeien, is jezelf observeren. En tegelijkertijd is het een van de moeilijkste dingen om te doen!

Waarom? Omdat wij zo verweven zijn met onszelf: met ons lichaam, onze gedachten, onze meningen en overtuigingen en onze emoties.

Hoe kan je daar nou naar kijken? Dat ben je toch!

Ik ga je een simpele oefening geven om hiermee te starten, zodat ook jij de gaat ervaren hoe krachtig deze oefening is!

Observeer je Monkey Mind

Oefening: 10 minuten je gedachten neerpennen

  • Zorg ervoor dat je voldoende papier en een pen bij de hand hebt.
  • Ga nu op een plek zitten waar je niet afgeleid wordt en waar het rustig is.
  • Wees stil en let op de gedachten die in je hoofd omkomen.
  • Schrijf letterlijk alles op wat je denkt!
  • Doe dit 10 minuten lang. Dat is alles.

TIP: Beïnvloed je zuivere gedachtestroom niet door je gedachten te analyseren of erop te reageren.

Als je klaar bent kun je je lezen wat je hebt opgeschreven.

En??? Wat valt je op?

Mijn ervaring

Ik heb deze oefening zelf meerdere keren gedaan. En telkens zie ik heel duidelijk dat er totaal geen logica zit in mijn mind. Dat mijn gedachten van de hak op de tak springen. Het ene moment is het hier, dan weer daar en de volgende seconde totaal ergens anders.
Er is soms wel aanleiding om van de ene gedachte naar de andere te gaan, maar meestal niet.

En ik realiseer mij telkens weer dat ik mij in mijn dagelijkse activiteiten laat leiden door deze waanzinnige gedachten! Tenminste, wanneer ik niet bewust ben. Tja, en dan ben je gewoon een slaaf van je eigen gedachten, zoals Eckart Tolle zo mooi zegt:

‘Het is niet zozeer dat je het verstand verkeerd gebruikt – meestal gebruik je het helemaal niet. Het gebruikt jou.’

Je kunt niet veranderen, wat je niet ziet.

Waarom je gedachten observeren?

  • Het zorgt voor bewustwording.
  • Je doorziet je eigen patronen.
  • Je verliest jezelf niet meer in drama’s
  • Je kunt afstand houden en relativeren.
  • Het geeft je meer rust in je hoofd.
  • Je wordt eerlijker en authentieker.

Next step: mentaal je mind observeren

Nu je dit op papier hebt gedaan, kun je het ook mentaal gaan doen. Begin met momenten waarop je niets doet. Bijvoorbeeld als je reist in de trein. Observeer dan op dezelfde manier je gedachten. Dit is iets moeilijker en je zult merken dat je best moeite moet doen om in de rol van de toeschouwer te blijven en je niet mee te laten slepen door je eigen gedachten.

Vaker is beter dan langer

Wees blij met 1 minuut. De volgende keer lukt het je ietsje langer. Belangrijk is niet dat je het lang doet, maar dat je het vaker gaat doen.

Waarschijnlijk heb je nog nooit zo naar jezelf gekeken en wordt je je voor het eerst bewust van wie je echt bent!

Je gaat je ongezonde gedachten zien maar ook gedachten die steeds terugkomen en die zich herhalen. Dit zijn hardnekkige patronen die jou beïnvloeden en die je moeilijk kunt veranderen. Tenzij … je ze begint op te merken!

Jezelf in je relaties observeren levert je de meeste informatie op

En wanneer het op de rustige momenten lukt, kun je dit ook doen wanneer je in gezelschap bent met anderen mensen. Je ziet jezelf boos worden. Maar je ziet ook welke gedachte daaraan is voorafgegaan, en op welk moment dat precies gebeurde. En misschien zie je dat dat niks met de ander te maken had, maar dat jouw reactie ook niet erg aardig was…

Zo zorgt deze oefening ervoor dat je de dingen gaat ziet zoals ze zijn.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring met de schrijfoefening. Leuk als je jouw ervaring hier deelt.